تصویر برداری با تلفن همراه

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

تصویر برداری با تلفن همراه

قبل از شروع مبحث اصلی نکته ای قابل طرح است و آن تفاوت بین تصویر برداری و فیلم برداری است.
فیلم یا همان نگاتیو که مجموعه ای از مواد شیمیایی است پیش از ورود دوربین های دیجیتال، درون دوربین های فیلم برداری قرار میگرفت و وقایع روی آن نقش می بست، و لزومن پس از آن مستلزم ظهور و چاپ بود که از نگاتیو بر روی پزتیو منتقل می شد، که البته هنوز هم گاهی از نگاتیو برای فیلم های سینمایی استفاده می شود.

اما تصویر آن چیزی است که با ورود دوربین های دیجیتال وارد عرصه شد، و آنچه را که لنز دوربین دریافت می کند بر روی نوار(آنالوگ) و یا انواع حافظه های داخلی (دیجیتال)ثبت می کند.

پس آنچه را که با گوشی های تلفن همراه ثبت می کنیم تصویربرداری دیجیتال است که لنز دوربین بر روی حافظه تلفن همراه ذخیره می کند.

اما نکاتی در مورد تصویر برداری با تلفن همراه:

یکی از مهمترین نکاتی که در بسیاری از اوقات شاهد آن هستیم تصویر برداری به صورت عمودی است، همانطور که می دانید قاب تلویزیون افقی است، و استاندارد تصویر برداری نیز به صورت نسبت هایی است که تمامن افقی هستن، چیزی که هنگام تصویربرداری به صورت عمودی مشاهده میکنیم تصویری است که تمام صفحه را در بر گرفته است، اما نکته اینجاست که وقتی میخواهیم حاصل کار را روی تلویزیون مشاهده کنیم امکان مشاهده به دو صورت وجود دارد،یک آنکه تصاویر به صورت عمودی پخش می شود و دو طرف آن سیاهی است، و یا در صورت دوم که در نوع خود فاجعه ای است تصویر به صورت افقی پخش می شود و در این صورت باید تلویزیون را به صورت افقی قرار داد تا بتوان تصاویر را به صورت مفهوم مشاهده کرد!

همیشه در هنگام تصویر برداری چه با گوشی و چه با انواع دوربین ها این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر قصد استفاده این تصاویر را روی کامپیوتر دارید و یا می خواهید تصاویرتان را ادیت کنید مقداری از چهار ظلع تصویر در خروجی نهایی نمایش داده نخواهد شد، پس سوژه های اصلی را کمی از چهار ظلع قاب فاصله دهید.

معمولن زوم کردن با تلفن های همراه به دلیل دیجیتال بودن زوم، از کیفیت تصویر می کاهد، پس فقط در موارد بسیار ضروری از زوم استفاده کنید، و در غیر این صورت سعی کنید به سوژه نزدیک شوید.

حرکات زیاد در هنگام مشاهده فیلم آزار دهنده خواهد بود، پس تا می توانید از حرکات سریع و یا بی مورد خود داری کنید،به خصوص وقتی با تلفن همرا تصویر می گیرید و کیفیت دوربین شما پایین است.

و در آخر نکته ای را در مورد صدا مطرح می کنیم؛ آنچه از صدا که توسط دوربین ضبط می شود تمام صداهایی است که در اطراف وجود دارد، توجه داشته باشید که سیستم صدای ضبط دوربین قدرت تفکیک صدا را ندارد و مانند گوش ما که از مغز فرمان می گیرد و صدای مورد نظر را می شنود عمل نمی کند، و تنها صداهای نزدیک تر را کمی بلند تر ضبط می کند، پس انتظار نداشته باشید در محیطی شلوغ صدای شما به خوبی ضبط شود، و تلاش کنید محیطی آرام را فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *